Geschiedenis

Door de jaren heen zijn er diverse verenigingen en organisaties geweest die de organisatie van de (avond)vierdaagse op zich hebben genomen. Stichting Avondvierdaagse Beverwijk-Heemskerk (2023) is voortgekomen uit WandelSport Vereniging Avondvierdaagse Noord-Holland (2009-2022), de vereniging was als constructie niet langer houdbaar en is opgesplitst in twee stichtingen.

De avondvierdaagse is al een lange traditie die zelfs in oorlogstijd werd georganiseerd (toen door voetbal vereniging DEM) of moeten we zeggen dat de traditie in oorlogstijd is ontstaan? Volgens het onderstaande filmpje van het SchoolTV Weekjournaal ging men in oorlogstijd in de avond lopen omdat lopen overdag te gevaarlijk was geworden. Dat zou overeenkomen met de bevinding van een artikel op beverwijk.nieuws.nl dat stelt dat in 2018 de 76ste editie van de avondvierdaagse werd gelopen in Beverwijk. Dat betekend dat de eerste avondvierdaagse in 1942 was. Voor die tijd liep men dus overdag een “vierdaagse”.

Door de jaren heen is de avondvierdaagse ook met z’n tijd meegegaan, zo liep men in de jaren 1950/1960 keurig in rijen achter een marsleider aan en werden (in Beverwijk) de prijzen uitgereikt tijdens een defilé voor de burgemeester. Tegenwoordig wordt er, met name door de scholen, in grote groepen gelopen en zijn er drinkposten onderweg. Ook de afstanden zijn in de loop der jaren veranderd, zo is de standaard 5, 10 en 15 kilometer aangevuld met een 3 kilometer en wordt de 15 kilometer in Beverwijk en Heemskerk niet meer gelopen. Wat wel altijd is gebleven zijn de medailles, hoewel gemoderniseerd blijft toch altijd spannend om een medaille in ontvangst te mogen nemen.

In de Corona jaren (2020 en 2021) kon men een zgn. ‘home edition’ lopen waarbij men in kleine samenstelling en met inachtneming van de Coronaregels toch een vierdaagse kon lopen.

Traditiegetrouw wordt op de laatste dag het laatste stuk gezamenlijk afgelegd onder begeleiding van een of meer drumbands, dat is altijd een groot feest.

Om dit wandelfestijn mogelijk te maken leunt de organisatie op vele vrijwilligers, van het uit zetten van de routes tot het regelen van het verkeer, de inschrijving aan de starttafel, en wat al niet meer zij. Wil jij ook deel uitmaken van deze gezellige wandelfamilie? Dan kun je altijd vrijwilliger worden bij de organisatie, schroom niet om contact met ons op te nemen via avond4daagsebeverwijkheemskerk@gmail.com